Selasa, 12 Maret 2019

Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren

Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren
By:Elke Vandeperre,Jonas Slaats,Rosalie Heens,Samira Azabar
Published on 2017-12-15 by Maklu


Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema’s als ‘terreur’, ‘religieus extremisme’, ‘radicalisme’. Thema’s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ‘normale’ pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ‘tools’ en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma’s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ‘Preventie van radicalisering’ is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak.

This Book was ranked at 13 by Google Books for keyword display kiezen voor academic service.

Book ID of Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren's Books is qH9DDwAAQBAJ, Book which was written byElke Vandeperre,Jonas Slaats,Rosalie Heens,Samira Azabarhave ETAG "k6YtjOFxmSs"

Book which was published by Maklu since 2017-12-15 have ISBNs, ISBN 13 Code is 9789044134964 and ISBN 10 Code is 9044134965

Reading Mode in Text Status is false and Reading Mode in Image Status is true

Book which have "420 Pages" is Printed at BOOK under Category

This Book was rated by Raters and have average rate at ""

This eBook Maturity (Adult Book) status is NOT_MATURE

Book was written in nl

eBook Version Availability Status at PDF is falseand in ePub is false

Book Preview

Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Comments

Contact Us

Nama

Email *

Pesan *